העוף החגיגי בתנור מלווה אותי בכל ערב חג, בעיקר בראש השנה, ומעורר בי זכרונות חמימים של בית, ריחות מתקתקים מהמטבח וקול צחוק המשפחה סביב השולחן. אחד הסודות שגיליתי במהלך השנים הוא שלמתכון הזה יש משהו מנחם אך חגיגי, שמצליח לשלב טעמים עמוקים של תבלינים עם מתקתקות עדינה של דבש ופירות, כמו שרק אוכל יהודי מסורתי יודע ליצור. אני זוכר כיצד אמא הייתה משלבת טכניקות של השחמה מוקפדת יחד עם השריה ארוכה, כדי לקבל עוף עסיסי וארומטי – והיום, עם ניסיון מקצועי, אני בונה את שיטת ההכנה על אותם טריקים ישנים, עם מעט נגיעות מודרניות שנלמדו במסעדות בארץ ובעולם. אם תלכו איתי שלב אחרי שלב, תפתחו גם אתם טעמים חדשים לזירת החג המשפחתית.
על המתכון
המתכון אורך כ-25 דקות הכנה ראשונית, לצד כשעה וחצי בישול ואפייה בתנור. כדאי להקדיש תשומת לב לשלבי ההשריה וההשחמה – אלה רגעים שיוצרים הבדל אמיתי במרקם ובטעם. לא מדובר במנה "זריזה", אך העבודה מסודרת ושלבי הבישול מאפשרים להמשיך ולהתארגן לחג בזמן שהעוף בתנור.
אני מגדיר את המתכון ברמת קושי בינונית-נמוכה. רוב התהליך אינטואיטיבי יחסית, ובשימוש נכון בטכניקות כמו טיגון עדין והשחמה, תקבלו עוף מושלם גם אם מעט חסרי ניסיון. החלק הכדאי להקפיד עליו הוא איזון הרוטב – שימו דגש על טעמים מאוזנים בין מתיקות, חמיצות ומעט חריפות, ותנו לעוף לקחת את הזמן הנכון בתנור כדי שיהיה עסיסי מבחוץ ופריך מבפנים.
רשימת מצרכים
המתכון מניב 6 מנות עיקריות מהודרות – לכל סועדת/סועד עוף עסיסי בגודל נדיב (כ-350 גרם לאדם עם ירקות ורוטב).
- עוף שלם, מפורק ל-8 חלקים (עם עור, כ-2.2 ק"ג עוף טרי)
- בצל בינוני – 2 יחידות (כ-300 גרם, קצוץ גס)
- שיני שום – 6 יחידות (כתושות)
- גזרים – 2 גדולים (כ-250 גרם, קלופים וחתוכים לטבעות עבות)
- תפוחי עץ ירוקים (גרנד סמיט) – 2 יחידות (כ-250 גרם, קלופים וחתוכים לקוביות בינוניות)
- תמרים מג'הול – 6 יחידות (מגולענים וקצוצים גס)
- יין לבן יבש – 120 מ"ל (חצי כוס)
- מים – 250 מ"ל (כוס אחת)
- דבש – 3 כפות מדודות (60 גרם)
- שמן זית כתית מעולה – 3 כפות (45 מ"ל)
- פפריקה מתוקה – 1 כף (10 גרם)
- כמון טחון – חצי כפית (2 גרם)
- כמון שלם – חצי כפית (2 גרם, אופציונלי לארומה)
- מלח – כפית גדושה (10 גרם)
- פלפל שחור גרוס – כפית (4 גרם)
- מקל קינמון שלם – 1 יחידה
- עלי דפנה – 3 יחידות
- שזיפים מיובשים – 6 יחידות (100 גרם, חצויים)
- גרגרי פלפל אנגלי – 5-6 יחידות
- אגוז מוסקט מגורר – רבע כפית (טיפ אישי, לא חובה אך מומלץ)
אופן ההכנה
- בשלב הראשון מומלץ להשרות את חלקי העוף בתערובת של כף שמן זית, חצי מהפפריקה, רבע מכמות המלח והפלפל, והאגוז מוסקט – לערבב היטב ולעסות את החלקים. להניח במקרר ל-30-60 דקות לטעמים אחידים.
- מחממים תנור ל-200 מעלות צלזיוס (מצב טורבו, אם יש אפשרות).
- מחממים שארית שמן הזית בסיר כבד/תבנית שמתאימה גם להכניס לתנור. מטגנים את הבצלים עד להשחמה קלה (5-8 דקות) על להבה בינונית-גבוהה. מוסיפים את הגזר, השום, מקל הקינמון, עלי הדפנה וגרגרי הפלפל האנגלי – וממשיכים בטיגון עדין לעוד 3 דקות לערבוב טעמים ראשוני.
- מסדרים את חלקי העוף מעל הירקות, עוטפים בחלק מהתבלינים שנשארו, מוסיפים את היין הלבן והמים, מגבירים להבה ומביאים לרתיחה קלה (2-3 דקות, חשוב לא להרתיח בחריפות – זה שלב של אידוי עדין).
- מוסיפים את הקוביות של תפוחי העץ, התמרים, השזיפים והדבש. מכסים את הכול בנייר אפייה ולאחריו בנייר אלומיניום (לשמירה על לחות), ומכניסים לתנור החם.
- אופים 60 דקות מכוסה, לאחר מכן מסירים את הכיסוי, בזקים מעט תבלינים מעל החלקים, ומגבירים את החום ל-220 מעלות. צולים עוד 30 דקות או עד שהעוף מושחם יפה, הרוטב מצטמצם והירקות רכים (אפשר, ממש כמו שאני עושה, להרטיב את חלקי העוף מדי פעם ברוטב עם כף).
- מוציאים את התבנית, נותנים לעוף לנוח כ-10 דקות לפני ההגשה – זה שלב שמייצב טעמים ומונע מהעוף "להתייבש".
- לקבלת מראה חגיגי, מסדרים מעל פרוסות תפוח עץ טרי, מעט כוסברה קצוצה – ומגישים לשולחן החג.
טיפים והמלצות
המתכון הזה בנוי להיות גמיש – לא פעם במהלך השנים החלפתי יין לבן במיץ תפוזים טבעי לטוויסט מתוק ומרענן. אפשר להכניס אגסים קלופים במקומות בהם אין תפוחים בהישג יד, ולהגביר מעט את התיבול בכמון לארומה מזרח תיכונית עשירה. לחובבי הטעמים החריפים יותר, מעט פלפל שאטה קצוץ יעשה עבודה מצוינת. אני ממליץ גם לשלב תוספות אישיות לפי המסורת המשפחתית – יש משפחות שמוסיפות נתחי בקר קטנים לצד העוף ליצירת תבשיל עשיר במיוחד, וזה משתלב נהדר גם עם רוטב הפירות.
סוד קטן ממני: השריה מראש (אפילו ל-12 שעות במקרר במרינדה של יין, שמן ועשבי תיבול) יוצרת עוף ארומטי עוד יותר. אם אין זמן, גם השריה קצרה תעניק תוספת נעימות. טיפ נוסף – שמרו על טמפרטורה גבוהה להשחמה בסיום האפייה, אך הקפידו לעקוב בעין כדי שלא להתייבש. לעיתים אני נותן לתבנית לנוח בתנור כבוי 10 דקות לאחר הבישול, מה שמאזן עסיסיות ונותן לירקות "לספוג" את הרוטב. לאוהבי השחמה, אפשר להפעיל גריל הדקות אחרונות – רק בתשומת לב מירבית.









